یک شگفتی در ریاضی
به تساوی زیر نگاه کنید :
بله ۸۱ برابر است با توان دوم ِ مجموع ارقامش.
آیا اعداد دیگری با این ویژگی وجود دارند؟
به عدد زیر نیز توجه کنید :
حتما ً شگفت زده شده اید
عنوان | پاسخ | بازدید | توسط |
گردشکری سلامت در خانه گردشگری ویرا | 0 | 136 | malishahidi |
تبلیغات اینستاگرام اصفهان | 0 | 116 | sadra77 |
مشاوره دیجیتال مارکتینگ | 0 | 114 | sadra77 |
طراحی سایت وردپرس | 0 | 112 | sadra77 |
Iran tours DanaTrips | 0 | 129 | malishahidi |
طراحی تخصصی فروشگاه اینترنتی | 0 | 123 | minajafari |
هتل دی ریتز کارلتن استانبول | 0 | 112 | minajafari |
ویزای سرمایه گذاری آمریکا eb5 | 0 | 120 | minajafari |
الگوریتم Mobile First index چیست؟ چه تاثیری بر سئو دارد؟ | 0 | 121 | minajafari |
بهترین شرکت طراحی سایت در تهران | 0 | 108 | minajafari |
زاویه یا گوشه یکی از مفاهیم هندسه است و به ناحیهای از صفحه گفته میشود که بین دو نیمخط که سر مشترک دارند محصور شدهاست. به سر مشترک این دو نیمخط راس زاویه یا گوشه میگویند. بزرگی یک زاویه «مقدار چرخشی» (دورانی) است که دو نیمخط از گوشهٔ زاویه نسبت به یکدیگر دارند، با بدست آوردن طول کمانی تولید شده در اثر چرخش میتوان اندازهٔ زاویه را بدست آورد.
در انگلیسی واژهٔ angle از واژهٔ لاتین angulus به معنی گوشه گرفته شدهاست.
رياضيات موضوع منحصر به فرد ی است.
رياضيات شامل علائم، فرمول ها، روش هاي ويژه و خيلي کلمات و اصطلاحات منحصر به فرد است.
در نتيجه، مهم است که از مهارت هاي مطالعه اي استفاده کنيد که اختصاصاً مناسب رياضيات باشد.
در ادامه برخي که بايد از آنها استفاده کنيد، مي آيد:
1- شما نمي توانيد رياضيات را فقط با خواندن و گوش دادن ياد بگيريد. قسمت زيادي از يادگيري رياضيات به فعالانه تمرين کردن بستگي دارد. اين بدان معني است که شما حتماً بايد همه ي تکاليف و وظايف محوله ي درسي خود در رياضيات را انجام دهيد. ياد گرفتن چگونگي استفاده از فرمول ها و روش ها، حياتي است.
اتحادهاي جبري |
اتحاد يك تساوي جبري است كه به ازاي جميع مقادير متغير برقرار است .
مربع مجموع دو جمله : 1)(a + b)2 = a2 + 2ab + b2 (a,b R) مربع تفاضل دو جمله : 2)(a-b)2 = a 2- 2ab + b2 (a,b R) اتحاد مزدوج : 3)(a + b )(a - b) = a2 - b2 (a,b R) اتحاد جمله مشترك : 4)(x + a)(x + b) = x 2+ (a + b)x + ab (a,b R) اتحاد مربع مجموع سه جمله : (a + b + c)2 = a2 + b2 + c2 + 2ab + 2ac + 2bc (a, b R) مجموع مكعب هاي دو جمله : (a + b) (a 2-ab + b2) = a3 + b3 (a,b R) تفاضل مكعب هاي دو جمله : (a - b)(a 2+ ab +b2) = a3 - b3 (a,b R) با استفاده از اتحادها حاصل ضرب و حاصل توان بعضي ازعبارات به سادگي محاسبه مي شود. |
مهدی بازرگان در کتاب سیرتحول قرآن مدعی کشف نوعی رابطه ریاضی بر اساس سیر نزول آیات بر پیامبر اسلام است.
به عنوان نمونه او باور دارد آیاتی که در ابتدا نازل شدهاست از کلمات و آیات کوچکتری تشکیل شدهاست و این سیر همین طور به صورت خطی افزایش مییابد و آیاتی که در سالهای آخر نازل شدهاست دارای کلمات بزرگتر و آیات بزرگتری است.
همچنین او باور دارد در هر سال از ۲۱ سال و چند ماه (آنچه که معمولاً ۲۳ سال گفته میشود)، که قرآن نازل شدهاست، دقیقا با اختلاف چند آیه، تعداد آیات مساوی بر پیامبر اسلام نازل شدهاست.
علی شریعتی نیز این نظریه را درست میداند و در نامهای به بازرگان ضمن «اثبات قرآن و وحی» خواندن آن میگوید:
من کشف ایشان را دربارهٔ قرآن درست، بیمبالغه، شبیه کار گالیله در بارهمنظومه شمسی و نیوتن در باره جاذبه و پاستوردر باره بیماریمیدانم. آنها کلید علمی وحی طبیعی را به دست آوردهاند و ایشان کلید علمی وحی الهی را.
همه کساني که به اينترنت دسترسي دارند، علامت @ را ديده اند و آن را مي شناسند. اين علامت که امروزه آن را بيشتر در آدرسهاي ايميل و يا شبکه هاي اجتماعي مي توانيم ببينيم، در خيلي جاها به عنوان سمبل اينترنت يا ارتباطات مجازي تلقي مي شود.
شايد فکر مي کنيد که اين علامت از ابداعات چند سال گذشته است و پيش از دوران کامپيوترها و ايميلها وجود خارجي نداشته؛ اما جالب است بدانيم که اين علامت پيچ خورده، در طول قرنهاي گذشته کاربرد داشته و بعضي مستندات قدمت آن را به پيش از قرون وسطي مي رسانند. البته مردم قرون وسطي از علامت @ براي ارسال ايميل به هم يا حتي هدايت کبوترهاي نامه بر استفاده نمي کردند و اين سمبل در آن زمانها استفاده هاي ديگري داشت.
در ۱۳۲۸ شمسی، ریاضیدان هندی، Kaprekar، فرآیندی را ابداع کرد که به عملیات Kaprekar شهرت یافت.
در این عملیات، ابتدا باید عددی ۴ رقمی انتخاب شود، با این شرط که تمام ارقام با یکدیگر یکسان نباشند (مثلا، انتخاب اعدادی مانند ۷۷۷۷ یا ۵۵۵۵ و … نقض شرط است). پس از انتخاب عدد، بایستی ارقام آن عدد را به صورت بزرگترین و کوچکترین عدد مرتب کنیم. مثلا، اگر عدد ۸۴۵۷ را انتخاب کردید، بزرگترین ترتیبش میشود: ۸۷۵۴ و کوچکترین ترتیب نیز میشود: ۴۵۷۸٫ سرانجام، بایستی این دو عدد را از یکدیگر کم کنیم تا عددی جدید به دست آید و این مرحله را تکرار کنیم.
ایرانیان نخستین ملتی بودند كه به رمزو راز عدد هفت آسمانی پی بردند
عدد هفت در نزد ایرانیان از دیرباز تاکنون عددی مقدس و مشهور بوده . از میان همه اعداد , عدد هفت همیشه مورد توجه مشرق زمین و به خصوص ایرانیان قرار داشته ‚ اغلب در امور ایزدی و نیک و گاه در امور اهریمنی و شر به کار میرفته است .
ولی اکثر موارد در جهت نیت پاک ومینوی و مقدس استفاده می گردیده . وجود بعضی عوامل طبیعی مانند تعداد سیاره های مکشوف جهان باستان و همچنین رنگهای اصلی‚ سبب برتری و جنبه ماوراطبیعی این عدد گردیده است. با توجه به آیین کهن میترائیسم ایران که قدمتی بیش از پنج هزار سال دارد بایستی بپذیریم که ایرانیان نخستین ملتی بودند که به رمز و راز این عدد آسمانی پی بردند . تمدنهای بسیاری در مشرق زمین و به خصوص خاورمیانه شکل گرفت که پایه های تمدن بشری محسوب می شوند ولی نکته جالب آن این است که از میان همه آنها تنها تمدن ایران باقی ماند و به عبارتی همه تمدنهای اطراف به نوعی یا در تمدن ایران حل شدند و یا از میان رفتند .
می دانیم که مساحت مثلث در حالت کلی برابر 2/ (ارتفاع*قاعده)
در این روش ، فرمولی ارائه می شود که شما را قادر می سازد مساحت هر نوع مثلثی را با دانستن مقدار 3 ضلع آن محاسبه کنید .
فرض کنیم a و b و c اضلاع مثلث باشند و داشته باشیم :
دانلود جزوه آموزشی حسابان اموزش جامع وکامل حسابان همراه با حل فعالیت ها وتمرین درکلاس ها ی کتاب به همراه مثال های متعدد
حجم فایل: ۳٫۶۲ مگابایت
رمزفایل: web-education.ir
بندی شده حسابان (سوم ریاضی) در این پست می توانید نمونه سوالات طبقه بندی شده کتاب حسابان سال سوم ریاضی (به صورت فصل به فصل) را درنمونه سوالات طبقه قالب یک فایل دانلود نمایید. دانلود نمونه سوالات حسابان
حجم فایل: ۳ مگابایت دانلود فایل: لینک دانلود
پسورد فایل: web-education.ir
اقدامات آموزش و پرورش در کیفیت بخشی برنامههای درسی براساس نتایج تیمز در سال 93
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه مجموعه اقدامات آموزش و پرورش در کیفیت بخشی برنامههای درسی علوم تجربی و ریاضیات براساس نتایج تیمز در سال 1393 را تبیین کرد.
به گزارش سرویس «آموزش و پرورش» ایسنا، عظیم محبی با بیان اینکه اهداف و نتایج تیمز ناظر بر مولفههای اصلی آموزش و پرورش یعنی معلم، دانش آموز، محتوا، روش، شرایط خانوادگی و شرایط محیط مدرسه است،
گوگل، عددی به توان ۱۰۰ گوگل از کلمه «گوگول» گرفته شده است. گوگول هم اسم مستعار یک عدد است که توسط «میلتون سیروتا» نامگذاری شده است.عدد مذکور «ده به توان صد» است (به بزرگی این عدد دقت کنید) انتخاب گوگل جنبه شعاری دارد. به این مفهوم که گوگل قصد دارد تا سرویسها و خدمات و اهداف خود را به تمام جهان گسترش دهد.
به عدد «ده به توان ده به توان صد» گوگل پلکس (Googolplex) میگویند. و به عدد «ده به توان ده به توان ده به توان صد» گوگل دوپلکس (Googolduplex) میگویند.
♦ فصل راهبردهای حل مسئله
• راهبرد الگوسازی(جدول نظام دار)