اهميت کاربرد رياضي و جايگاه آن در برنامه درسي رياضي در ايران
مقدمه: يک جنبه مهم برنامه درسي رياضي در هر نظام آموزشي بايد جنبه مفيد بودن رياضي باشد. اين جنبه رياضي ايجاب مي کند که برنامه ريزان توجه بيشتري به کاربرد رياضي و مسايل واقعي در جهان و موضوعات ديگر داشته باشند، به ويژه با در نظر گرفتن اهداف و استانداردهاي کميته اي که مسوول تغيير برنامه درسي رياضي در سالهاي 1967 و 1997 بوده است و نيز با در نظر گرفتن استانداردهاي.NCTM هدف: مطالعه انتقادي موقعيت فعلي کاربرد رياضي در برنامه ريزي درسي رياضي دبيرستان مي باشد و در نتيجه توصيه هايي در جهت اصلاح برنامه درسي رياضي ارايه گردد. نتايج: در برنامه درسي رياضي فعلي در نظام آموزشي ايران عليرغم اهميت کاربرد رياضي توجه زيادي به آن نشده است. با مطالعه و ملاحظه اهميت کاربرد رياضي در آموزش رياضي جهان اعتقاد بر اين است که بايد در برنامه درسي رياضي تغييرات قابل ملاحظه اي انجام گردد. نتيجه گيري: برنامه ريزان درسي بايد متقاعد گردند که لازم است کاربرد رياضي را در برنامه درسي رياضيات دبيرستاني با توجه به موقعيت هاي واقعي و موقعيت هاي از موضوعات ديگر مورد توجه خاص قرار دهند و همچنين لازم است مسايل واقعي جهان و مدلسازي را هم در برنامه وارد نمايند.
كليد واژه:کاربرد، برنامه درسي رياضيات، تغيير برنامه