بحمدالله توفیقی حاصل شد تا به اتفاق جمعی از دوستان ودبیران ریاضی در طرح غنی سازی فعالیتهای ریاضی شرکت نمایم که دراین طرح سعی برآن است که کتاب از حالت تئوری محض به شکل عملی درآید و ریاضی را به معنای واقعی خودش یعنی علمی پایه وبرنامه ساز برای زندگی جلوه دهد نه درسی بسیار مشکل با مسائلی پیچیده .ضرورت اجرای طرح:
1- نیاز زندگی روزمره به علم ریاضی .
2- استفاده از کار گروهی .
3- استفاده بیشتر از دانش آموزان در امر تدریس ویا محول کردن تدریس مطا لب آسان به آنها .
4- استفاده از تئوریهای آموخته شده برای حل مسائل زندگی .
5- حتی الامکان بیان ریاضی بصورت داستان و یا مطالب قابل لمس و درک برای دانش آموزان .
6- ساخت و استفاده از وسایل کمک آموزشی با همکاری دانش آموزان .
در طرح غنی سازی تجارب ریاضی بیشتر به کار گروهی اهمیت داده شده است .
7- گفتگو در مورد ریاضیات .
8- ارتباط برقرار کردن بین علم ریاضی وزندگی روزانه .
9- روان سازی ریاضی برای دانش آموزان.
این طرح زمینه ساز در گیر کردن دانش آموزان با فرآیند تدریس می باشد و همچنین در نظر دارد بسیاری از مطالب را که در روش سنتی بسیار خشک و بی روح می باشد به شکل عملی در آورد مانند فعالیتی که برای تدریس اعداد اول ارائه شده است
شطرنج و دانه های گندم
مزایای طرح
به طور کلی این طرح به آموزش ریاضیات بصورت گروه های دانش آموزی اهمیت بسیار می دهد . همه دانش آموزان در فعالیتها به کار گرفته می شوند و دانش آموزان از انزوا در می آیند . کم رویی دانش آموزان کم کم جبران شده و از بین می رود .کلاس را به شکل یک محل زندگی کوچک یا تقریبا ماکتی از زندگی روزمره تبدیل می کند . هر دانش آموز احساس می کند که یکی از پایه های مهم در امر تدریس می باشد . کتاب ریاضی از حالت تئوری محض در می آید و دانش آموز می تواند با الگوبرداری از کلاس مسائل روزمره را حل نماید . دانش آموز سریع آموخته های خود را آزمایش کرده ودر صورتی که مطالب را یاد گرفته باشد مسائل را به کمک آن حل می کند .
فعالیت هایی از کتاب غنی سازی که در کلاس درس به صورت گروهی انجام شده است به شرح ذیل است.
1-فعالیت جبر جمله nام صفحه 49
2-فعالیت حل معادله صفحه 66
3-فعالیت اعداد صحیح صفحه 68
4-فعالیت اعداد حقیقی صفحه 74
معایب طرح
1- بسیار وقت گیر می باشد .
2- بسیاری از بچه ها روحیه همکاری ندارند و تدریس با مشکل روبرو می شود .
3- همه فعالیتهای ارائه شده در همه مدرسه ها قابل اجرا نیستند و مخصوصا در مدارس روستایی همه امکانات لازم وجود ندارد .
4- با انجام این فعالیتها تمرینهای کتاب در نظر گرفته نمی شوند .
فعالیتهای انجام شده در دبیرستان نمونه امیر کبیر
1-گروه بندی دانش آموزان
2- حل فعالیتهای کتاب به صورت گروهی و سپس جمع بندی توسط معلم و توضیحات تکمیلی توسط وی .
3- حل کار در کلاسها پس از انجام فرآیند تدریس .
4- تعیین فردی ممتاز به عنوان معلم یار و کمک گرفتن از او برای انجام اعمال جاری کلاس درس .
5-تعیین سر گروهها و تعیین وقت اضافه تر از کلاس برای کار با دانش آموزان ضعیف .
6-حل تست و ایجاد آمادگی برای آزمونهای سنجش علمی و گروهی .
7-کمک گرفتن از دانش آموزان جهت ساخت وسایل کمک آموزشی .
8-کنفرانس دادن دانش آموزان در مورد درسهایی از کتاب
9-استفاده از کلاس ITتهیه وبلاگ درس ریاضی و آشنایی دانش آموزان با رایانه و....
علی چمنیدبیر ریاضی دبیرستان نمونه امیر کبیر (دوره اول)