آقای ... همکار خوبم چندین ساله پیگیر بیماری فرزندش است که کمتر مورد حمایت بیمه آ.پ قرار دارد و مدتهاست که فکر او مشغول این ماجراست.
آقای ... چندین سال قبل به علت تصادف دچار مشکلات عدیده ای شد که بیمه آ.پ جوابگوی او نبود او هنوز هم در حال پرداخت اقساط وامی است که برای این موضوع دریافت نموده بود ، است.
آقای ... در حین صحبت کردن نفس کم می اورد و صدایش دورگه می شود دکترها می گویند...حتماً شما هم با این موارد برخورد داشته اید.
تا به حال چقدر به سلامتی معلمان فکر کرده اید؟ آیا تاکنون سری به درمانگاه های فرهنگیان زده اید؟ آیا از بیمارهای شغلی خود خبر دارید؟ این ها سوالاتی است که بعد از چند بار حضور در درمانگاه مرکزی فرهنگیان به ذهنم خطور کرد! وارد درمانگاه که می شوی همکارانی را می بینی که در دوران بازنشستگی خود را هر چند وقت یک بار به این مرکز سر می زنند. راستی چرا این بیماری ها سراغ معلمان می اید و در نهایت حداقل خدمات در اختیار آنان قرار می گیرد؟
کلاس های شلوغ و متراکم اولین فشار روحی و روانی را بر معلم کلاس وارد می سازد. روزی حداقل شش ساعت ایستادن ، بیشترین فشاری را به مهره های کمر و پاها وارد می سازد و سخن گفتن و سخن گفتن تارهای صوتی و حنجره را با مشکل مواجهه می سازد . کمی تأمٌل در این زمینه و مقایسه میزان بهره وری یک معلم و سایر کارمندان ، ما را به این موضوع می رساند که چرا حال و روز جسمی و روحی یک معلم در زمان بازنشستگی با سایر کامندان متفاوت است؟!
بیماری های چشم ، قلب ، خصوصاً حنجره ، استرس و اضطراب و بیماریهای ناشی از آن و... از جمله بیماری های شایع ناشی از معلمی به شمار می رود و شلوغ ترین قسمت درمانگاههای فرهنگیان به شمار می رود .
پرداختن به حوزه سلامت معلمان از جمله مواردی است که در لابه لای مشکلات فراوان این وزارتخانه به فراموشی سپرده شده است و اندک بارقه های آن را می توان در چند درمانگاه فرهنگیان کشور مشاهده نمود(آن هم در برخی از شهرهای بزرگ). در حالی که بسیاری از ارگانها سرمایه گذاری خاص و ویژه ای در حوزه سلامت کارکنان خود دارند اما در آ.پ اوضاع به گونه ی دیگری است و تنها بیمارستانی که نام فرهنگیان(بیمارستان باهنر ) را با خود یدک می کشد مربوط به بخش خصوصی است.
تغییرات گوناگون در وضعیت بیمه ای همکاران نیز از مسایل دیگر تأمل برنگیز است که سال به سال دریغ از پارسال این بدان معناست که هر سال شرکت بیمه ای تغییر می یابد و به همراه آن از میزان خدمات بیمه ای ، ارایه شده کم می گردد ومبلغ عضویت ها افزوده. همچنین سال به سال دایره پوشش بیمه ای کاسته می گردد فقط کافی است سه سال اخیر وضعیت بیمه ای معلمان ، سقف بیمه ، پوشش بیمارستان ها و نوع بیماری ها و ... مورد بررسی قرار گیرد.
خوب است نشریه پر مخاطب و گران سنگ نگاه در این زمینه اطلاع رسانی نماید گزارشی از مراکز درمانی وابسته به آ.پ تهیه کند . از بیماری های شایع در بین معلمان بنویسند . اطلاع رسانی نمایند . به هر جهت فراتر از شعار، پیشگیری بهتر ازدرمان است و بدون شک داشتن معلمانی سالم ، کمک به داشتن نسلی سالم است.
راستی چه اشکالی دارد برای پیشگیری از بیماریها ، چک آپ کامل هر ساله معلمان جزو تعهدات بیمه ای باشد و حوزه وزارتی و سازمانی و ...در این زمینه مسئولیت بیشتری تقبل نماید. بدون شک سلامت جسمی و روحی معلمان ضامن، آموزش و پرورشی سرحال، بانشاط و پویاست. با آرزوي سلامتي براي همه به خصوص دانش آموزان و معلمان
توصيه هايي براي تغيير شيوه صحبت كردن معلم ها در کلاس
توصيه هايي براي تغيير شيوه صحبت كردن معلم ها در کلاس
۱- زياد صحبت نكنيد :
به صدايتان استراحت بدهيد .
در شيوه تدريس خود تغييراتي ايجاد كنيد .
هنگام بيماري، خستگي و فشار رواني از صداي خود كم تر استفاده كنيد .
۲-فرياد نزنيد :
براي جلب توجه دانش آموزان، از روش هاي غير كلامي (مانند دست زدن، سکوت و ... ) استفاده كنيد .
۳-با صداي خيلي زير يا بم صحبت نكنيد :
سطح راحت زير و بمي صداي خود را بشناسيد .
زير تر يا بم تر از آن صحبت نكنيد .
۴-بلند صحبت نكنيد :
هنگام صحبت براي جمع از وسايل تقويت كننده صدا استفاده كنيد .
فاصله تان را با شنونده كم كنيد .
سطح بلندي راحت صداي خود را بشناسيد و آهسته تر يا بلندتر از آن صحبت نكنيد .
۵-وقتي سرو صداي محيط زياد است، صحبت نكنيد :
سر و صداي محيط را كم کنيد . به شنونده نزديك شويد .
رو در رو با شنونده صحبت کنید.
صبر كنيد ديگران ساكت شوند بعد صحبت كنيد .
۶-سريع صحبت نكنيد :
آرام و شمرده صحبت كنيد .از مكث هاي مناسب حين صحبت كردن استفاده كنيد .
۷-با فشار و تقلا صحبت نكنيد :
آرامش خود را حفظ كنيد . با تنفس ناكافي صحبت نكنيد .
هنگامي كه تحت فشار رواني هستيد، صحبت نكنيد .
۸-از تلفن زياد استفاده نكنيد :
تعداد و مدت زمان تماس ها تلفني را كم كنيد .
۹-با صداي يكنواخت صحبت نكنيد :
زير و بمي و بلندي صداي خود را متناسب با محتواي جمله ها تغيير دهيد .
از شيوه هاي وعظ و سخنراني استفاده كنيد .
۱۰-با تنفس ناكافي صحبت نكنيد :
راحت و آرام نفس بگيريد .
مقدار نفس خود را با طول جمله هايتان تنظيم كنيد .
از بيني نفس بكشيد .
۱۱-دهان، بيني و فك خود را سفت نكنيد :
در حالت استراحت بين دو فك بايد فاصله كمي باشد .
در حين صحبت كردن بگذاريد فك پائين آزادانه حركت كند .
۱۲-صدايتان را صاف نكنيد ، سرفه نكنيد:
آب دهانتان را محكم قورت دهيد .
آب بنوشيد .
اين كار را بي صدا انجام دهيد .
با پزشك مشورت كنيد .
نكته !
هميشه بيمار اين علائم را ندارد ، اما بيماري وجود دارد .
۱۳-اصلاح رژيم غذايي:
پرهيز از پرخوري، به ويژه خوردن شام
خوردن شام سبك در ساعت هاي اوليه شب
پرهيز از مصرف الكل، غذاهاي چرب، قهوه، كاكائو، ادويه جات و مواد حاوي كافئين
كاهش وزن
نكته !
در صورتي كه با رعايت توصيه هاي فوق مشكل برطرف نشد، پيگيري درمان هاي پزشكي ضروري است .
۱۴-بدن خود را خميده يا كج نكنيد :
سر، گردن و بدنتان را راست نگه داريد .
۱۵-بيماري بر گشت اسيد معده:
يكي از مشكلات متداول ميان كاربران حرفه اي صوت از جمله معلم ها مي باشد .
علائمي كه بيماران گزارش مي كنند :
- سوزش سر دل
- سوزش گلو احساس مزه بد در دهان، به ويژه صبح ها
-
۱۶-درمان بيماري برگشت اسيد معده :
اصلاح رژيم غذايي و سبك زندگي
درمان هاي دارويي
۱۷-اصلاح سبك زندگي :
اجتناب از مصرف دخانيات اجتناب از پوشيدن لباس هاي تنگ