آموزش ریاضی با توجه به سند تحول مشکل دانش آموزان ایرانی در درس ریاضی از جمله دلایل تغییر کتب درسی مشکل دانش آموزان ایرانی در درس ریاضی بوده است که خود را در آزمون تیمز و نظایر آ
از جمله دلایل تغییر کتب درسی مشکل دانش آموزان ایرانی در درس ریاضی بوده است که خود را در آزمون تیمز و نظایر آن نشان داده و مشخص شده که ۴۳ درصد از دانش آموزان ما کمتر از متوسط جهانی به سوالات جواب داده اند .
از جمله مشکلات از این قرار است
۱- الگوها(الگوی عددی،تصویری)
۲- آمار (تقریبا در حد صفر)
۳- حل مسئله و تبدیل آن به زیر مسئله
۴- به کار گیری ریاضی در زندگی روزمره
پس باید به کمک هم کاری کنیم که دانش آموزانمان به متوسط جهانی نزدیک تر شوند .
تمام همت و تلاش ما رساندن فراگیران به یک سطح مناسب سواد ریاضی است و این انتظار از ما معلمان می رود که این مهم را انجام دهیم .
1-طراحی و تولید برنامه درسی ملی و به دنبال آن همسو کردن برنامه های درسی حوزه ها با برنامه درسی ملی و به خصوص الگوی هدف گذاری برنامه درسی ملی
2-رشد و گسترش آموزش ریاضی و به دنبال آن ارائه چالشهای جدید آموزش ریاضی و عدم پاسخ گویی برنامه های قبلی به این چالشها
3-تحولات و تغييرات اجتماعي باعث تغيير نيازها و انتظارات دانشآموزان شده است و اين برنامه درسي نيازهاي جديد دانشآموزان و جامعه را مورد توجه قرار داده است
4-برقراري ارتباط بين رياضي و زندگي روزمره، كسب مهارت هاي مدلسازي رياضي و حل مسئله، رشد مهارتهاي تفكر، برقراري ارتباط بين نمايشهاي مختلف رياضي و تعبير و تفسير آنها، برقراري ارتباط بين رياضي و ساير علوم ودر حالت کلی به کار گیری ریاضی در محیط پیرامونی
5-نتايج مطالعات بينالمللي رياضي نظير آزمون تيمز كه براساس نتايج آنها دانشآموزان از قدرت بالايي در پاسخگويي به سؤالاتي كه در اهداف بالا ذكر شده برخوردار نبودهاند
ساختار نمادين كلام نقش مهمي در تفكر و يادگيري ايفا ميكند
وقتي فكر ميكنند به زبان كلمات و جملات با خود حرف ميزنند و ميتوانند افكار خود را مستقيماً روي كاغذ بياورند
استدلال رياضي را مرحله به مرحله و جزء به جزء درك ميكنند و چون مراحل اثبات به پايان ميرسد مراحل درك رياضي آنان خاتمه مييابد
از جزء به سمت درك كل حركت ميكنند و معمولاً تئوريهاي آنان در چگونگي جزئيات بسيار قوي است اما در همبستگي مباني و ساختارهاي كلي ميلنگند
دز این دانش آموزان آموزش در حركت از كلام به مجرد می باشد
از بين فيلسوفان معروف فلسفه و سبك شناختي ارسطو، كندي، ابن سينا
سبک یادگیری تصویری:
در دانشآموزان تصويري شهود و تصوير سازي نقش مهمي در تفكر و يادگيري ايفا ميكنند
وقتي اين دانشآموزان به تفكر ميپردازند روند تفكر به زبان مفاهيم و ارتباط بين آنها پيش ميرود و بازنويسي روند تفكر براي ايشان نياز به زحمت مضاعف دارد
برخي ازاین دانش آموزان از به كلام در آوردن روند تفكر خود عاجز و ناتوانند
ميتوانند به خوبي آن را به زبان مفاهيم و ارتباط بين آنها بيان كنند
. استدلال رياضي توسط این دسته از دانش آموزان به صورتي كلي و مانند نگاه كردن به اجزاي يك تابلو به طور سرتاسري ادراك ميشود
از درك كل به سوي ادراك جزئيات حركت ميكنند و معمولاً تئوريهاي آنان در ساختار و مباني دقيق است اما در همنشيني و برقراري رابطه بين اجزاء ضعيف مينمايد
تفكر شهودي و تجربه نقطه قوت ايشان است
آموزش در این دانش آموزان حركت از تصوير به مجرد می باشد
افلاطون، فارابي، ابن عربي، سهروردي و ملاصدرا زير چتر اين نوع مهارت يادگيري و تفكر قرار ميگيرند
سبک دست ورزی :
دانشآموزان دستورز كه ساختارگرا هستند بازسازي ساختارها و دست ورزی نقش مهمي در تفكر و يادگيري ايفا ميكند
با به كار بردن ابزارها و ساختن اشكال و بازسازي ذهني ساختارها در ذهن خود مفاهيم را ياد ميگيرند و مهارتها را كسب ميكنند
استدلال رياضي را تا وقتي خودشان بازسازي نكنند نميفهمند
بسياري از صنعتگران و مخترعين زير چتر اين نوع مهارت يادگيري و تفكر قرار ميگيرند.
در این دانش آموزان آموزش در حركت از ملموس به مجرد می باشد